شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

انواع رویه ها، پرداخت و سطح نهایی سنگ

انواع رویه ها، پرداخت و سطح نهایی سنگ

شما با ورود به فضاهای تجاری و مسکونی با یکی از اولین مواردی که مواجه می شوید سنگهای طبیعی کف فضا است و با کمی دقت در سطح نهایی سنگ دیده اید که برخی از آنها بسیار براق بوده و نور و سایه را همانند آینه منعکس می کنند و برخی دیگر مات، دارای پستی بلندی و ... هستند. این تنوع رویه با عملیات پرداخت روی سطح نهایی سنگها توسط دستگاه (و یا دست) در کارخانه ایجاد می شود. پرداخت سنگ در زیبایی آن تاثیرگذار است و همچنین با تنوع در پرداخت رویه سنگ می توان به کارآیی مختلفی از آن رسید. از اینرو آشنایی با انواع رویه نهایی و پرداخت سنگ ضروری است. شیدارک پس از ارائه مقالهآشنایی با انواع سنگ طبیعی ساختمانی، در این مقاله شما را با انواع سطوح نهایی سنگ کف و روشهای پرداخت آنها آشنا می کند. در جاهای لازم از واژه های انگلیسی برای آشنایی بیشتر شما علاقه مندان استفاده شده است.

سطح براق و صیقلی Polished

سطح جلا داده شده (براق) یا همان پولیش شده سنگ یکی از رایج ترین رویه های سنگ است که در استفاده برای کف فضاهای تجاری، لابی هتل ها، رستوران ها و به طور کلی جاهای لوکس کاربرد دارد. یک سطح پولیش شده براق وقتی ایجاد می شود که رویه سنگ به بالاترین درجه لطافت، ظرافت، تمیزی و خالص شده خود برسد. در این روش سطح قطعات سنگ طبیعی برش خورده در کارخانه، توسط دستگاههای مخصوص تا ایجاد بهترین سطح ممکن پرداخت می شود و نتیجه به صورت یک سطح طبیعی بسیار درخشنده که می توان به آن رسید دیده می شود. این نوع جلای سنگ، به سنگ این خصوصیت را می دهد که بسیار شیک و مدرن و بسیار لوکس دیده شود و همچنین به اوج ظرافت و زیبایی رنگ طبیعی خود برسد. در برخی موارد از برخی لاک ها و مواد براق کننده نیز برای جلای بیشتر سنگها استفاده می شود.

کاربرد پرداخت پولیش و براق سنگ عمدتا برای فضاهای داخلی ساختمان می باشد.

شیدارک سنگ کفپوش

شیدارک سنگ کفپوش

سطح صاف Honed و مات

این سطح به این روش ایجاد می شود که در اجرای پرداخت روی سنگ، اندکی کمتر از بالاترین مقدار پرداخت که در سطح پولیش و جلا خورده به آن اشاره شد با دستگاه روی سنگ کار می کنند. نتیجه کار به صورت یک سطح صاف و هموار اما به نوعی گرفته و مات (غیر براق و درخشان) خواهد بود. یک سطح مات به عبارت دیگر به هر سطح نهایی از سنگ گفته می شود که کمتر از سطح پولیش شده پرداخت شده باشد و بیشتر نشان دهنده وجهه هایی از مات بودن باشد.

شیدارک سنگ کفپوش

شیدارک سنگ کفپوش

سطح آتش خورده Flamed

یک سطح آتش خور وقتی ایجاد می شود که یک شعله شدید به سطح سنگ به صورت آتش اعمال شود. این حرکت باعث می شود سطح سنگ به عبارتی بترکد و شکفته شود که در نتیجه رویه سنگ کمی زبر و زمخت می شود. این سطح با اولویت و به صورت عمده برای کاربرد در فضای بیرونی می باشد که در آن مقاومت در برابر لغزش اهمیت ویژه ای دارد. پرداخت و ایجاد سطح آتش خورده، برای اعمال به رویه همه سنگها مناسب نیست، با این حال پرداخت آن برای بیشتر سنگهای گرانیت و سنگهای آهکی ویژه سخت کاربرد دارد.

شیدارک سنگ کفپوش

شیدارک سنگ کفپوش

رویه چرمی Leathered برای سنگ، جدید!

واژه چرمی کردن سنگ یک تکنولوژی خاص است که در کنار پولیش کردن و یا مات کردن سنگ .........................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

خانه شریفی ها، علیرضا تغابنی

خانه شریفی ها، علیرضا تغابنی

 

انتقادات زیادی به معماری رو به انحطاط ما به خصوص بعد از انقلاب اسلامی وجود دارد. به طور کلی تقلیدهای کورکورانه ، سبک های التقاطی و دور از فرهنگ ما ، دور بودن از تکنولوژی های نو و سبک سازی ، بهینه نبودن از لحاظ مصرف انرژی و ذخیره آن و بسیاری دیگر از این دست انتقادات به معماری امروز ما وارد است. با این وجود هر از گاهی معمارانی خوش ذوق و فرهیخته به مدد کارفرمایان فهیم دست به خلق آثاری می زنند که حتی در ابعاد جهانی شهره می شوند. یکی از مثال های بارز و فاخر این دست خانه شریفی ها است که در تهران و محله دروس واقع است. خانه Sharifi-ha توسط شرکت معماری ایرانی Nextoffice طراحی شده است. این ساختمان در ۷ طبقه بوده و دارای آسانسور، استخر و سالن ورزشی می باشد. مسئله قابل توجه این است که این خانه دارای سه اتاق شبیه به جعبه های چوبی بزرگ است که با استفاده از یک سیستم دوار قابلیت چرخش دارد. خانه Sharifi-ha در سال ۲۰۱۳ تکمیل شده است و متراژ کلی آن ۱۴۰۰ مترمربع (۱۵۰۰۰ فوت مربع) می باشد. با توجه به اندازه آن و طراحی غیر معمول، طرح این خانه پیچیده می باشد، و نگاهی به طرح های معماری در گالری می باشد که برای کامل تر شدن ایده آن و چگونگی قرارگیری آن در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

دو طبقه زیرزمین شامل سالن ورزشی و امکانات تفریحی از قبیل یک میز بیلیارد می باشد، در حالی که طبقه همکف شامل پارکینگ و سرایداری است. طبقه اول و دوم شامل فضایی خانوادگی و امکاناتی از جمله آشپزخانه، سالن، اتاقی برای تماشای تلویزیون و قسمتی برای پیانو می باشد. در نهایت طبقه باقی مانده شامل اتاق خواب، حمام، آشپزخانه و سالنی دیگر می باشد.

در این ساختمان سه اتاق خواب وجود دارد که در آب و هوای سرد قابلیت "بسته" شدن را دارد. با این حال، هنگامی که خورشید بیرون می آید، هر اتاق می تواند با لمس یک دکمه ۹۰ درجه به سمت خارج بچرخد، و در حالی که این اتاق ها در حالت "باز" قرار داشته باشند امکان استفاده از نور و تهویه وجود خواهد داشت.
در یک کلام می توان گفت که این خانه توانایی دائم تغییر برای استفاده بهینه از فضاها ، نور و … را دارد که بیشتر این توانایی ها با هوشمند سازی ساختمان ( BMS ) فراهم شده است.

این ساختمان از حد قانونی شهرداری سه متر عقب نشینی کرده که نور طبقه زیرین را به وسیله صفحات شیشیه ای فراهم کند. در این طبقه فضای باشگاه و … وجود دارد که مجسمه های براق واقع در آن تلالو نور را انعکاس زیبایی می بخشد.

سازه متحرک توسط دستگاه های CNC  آلمانی ، کمپانی های ساخت استیل و کشتی سازی اجرا شد. دیتیل های ریل دستی و کنترل تزریق هوا بحث اصلی بود ( در باکس متحرک ) ، تا شدن نرده ها و تغییرات در لبه جعبه ها و کناره پنجره ها مشکل هوابندی را حل کرد.

خانه شریفی ها برنده جایزه معتبر بین المللی معمار خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ و برنده جایزه معمار سال ۹۲ شد و ...........................

 

ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله


مسجد شیخ لطف‌الله (ساخته شده در ۱۶۰۲ - ۱۶۱۹ میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است که در دوران صفویه بنا شده‌است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده‌است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع شده‌است.

مسجد شیخ لطف‌الله داراى‌ گنبدى‌ است‌ که‌ از درون‌ و بیرون‌ با کاشى‌‌کارى‌هاى‌ زیبا پوشیده‌ شده‌ است‌. این‌ گنبد روى‌ چندین‌ تاق‌ کنگره‌ دار مرتفع‌ استوار است‌ و با آیات‌ قرآنى‌ آراسته‌ شده‌ است‌. در فراز مسجد شیخ لطف‌الله  دایره‌اى‌ وجود دارد که‌ داراى‌ منافذى‌ است‌ که‌ با تزیینات‌ فلزى‌ آراسته‌ شده‌ است‌ و براى‌ روشنایى‌ و تهویه‌ به‌ کار مى‌رود. این‌ گنبد به‌ نقوش‌ اسلیمى‌ بسیار ظریفى‌ تزیین‌ شده‌ که‌ در قشر خارجى‌ به‌ یک‌ ستاره‌ هشت‌گوش‌ ساخته‌ شده‌ از کاشى‌هاى‌ معرق‌ رنگارنگ‌ منتهى‌ مى‌شود. قلّه‌ آن‌ نیز به‌ کلاهکى‌ منتهى ‌مى‌شود که‌ با کره‌هایى‌ منظم‌ تزیین‌ شده است‌، محراب‌ از یک‌ طاق‌ دندانه‌ دار تشکیل‌ شده که‌ بر فراز آن‌ نقوش‌ ظریف‌ اسلیمى‌ نقش‌ بسته است‌. این‌ طاق‌ کنگره‌دار از داخل‌ داراى مقرنس‌هاى‌ صدفى‌ شکل‌ است‌ که‌ در انتهاى‌ آن‌ به‌ نقوش‌ گیاهى‌ زیبایى‌ آراسته‌ شده‌ است‌.   

مسجد شیخ لطف‌الله  از لحاظ‌ زیبایى‌ نقوش‌ و اسلیمى‌ هاى‌ به‌ کار رفته‌ در آن‌ بى‌نظیر به‌ شمار مى‌آید.  در سال‌ 1307 با توجه‌ به‌ طرح‌های‌ اصلی‌ و کاشی‌های‌ موجود نسبت‌ به‌ مرمت‌ سردر و گنبد اقدام‌ شد‌. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد نیز نشان‌ دهنده‌ تعمیراتی‌ است‌ که‌ توسط‌ اداره‌ باستان‌شناسی‌ در سال‌ 1315 انجام‌ شده‌ است‌. در جلوی‌ مسجد حوض‌ 8 ضلعی‌ زیبایی‌ قرار داشته‌ که‌ در سال‌های‌ 1316 تا 1318 برداشته‌ شده‌ است‌. در این‌ زمان‌ پوشش‌ کف‌ گنبد خانه‌ از جنس‌ گچ‌ بوده‌ و پنجره‌های‌ چوبی‌ منصوب‌ در آن‌ روشنایی‌ زیرزمین‌ را تامین‌ می‌کرده‌ است‌. 

محراب مسجد شیخ لطف الله از شاهکارهاى بى‌نظیر هنر معمارى و از زیباترین محراب‌های است که در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان مشاهده کرد.

پیشینه

شطرح این مسجد در زمانی که نقشه چهار باغ و باغ هزارجریب به مرحله اجراء درآمد ریخته شد و در دورانی که معماری صفویه به شکوفایی رسیده بود مورد بهره برداری قرار گرفت. ساخت این مسجد در نیمه اول قرن یازده هجری، در سال ۱۰۱۱ هجری قمری (۱۶۰۲ (میلادی)) و به فرمان شاه عباس اول آغاز شد و در سال ۱۰۲۸ هجری قمری (۱۶۱۹ (میلادی)) به پایان رسید. 

ساخت این مسجد هجده سال به طول انجامید. معمار این مسجد استاد محمدرضا اصفهانی، پسر استاد حسین بنا اصفهانی بوده‌است. این مسجد بر خرابه‌های مسجدی که قبلاً در آن محل بوده ساخته شد. 


تزئینات کاشی‌کاری آن در داخل از ازاره‌ها به بالا همه از کاشی‌های معرّق پوشیده شده‌است. مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو  .....................