تنوع سلیقه در طراحی، در کنار افزایش توجه به طراحی داخلی فضاها و همچنین افزایش چشمگیر بازسازی ساختمانها، سبب شده که مصرف کنندگان دست به انتخاب های گوناگون در خصوص مصالح به کار رفته در ساختمان بزنند.
با توجه به تنوع بالای متریال های معماری و در نتیجه تنوع بالای محصولات کفپوش، انتخاب کفپوش مناسب برای یک فضا، کاری چندان ساده نیست و نیاز به داشتن دانش نسبی از این محصولات جهت انتخاب،کاملا محسوس است.
کفپوش لمینت و کفپوشهای وینیلی از کفپوشهایی هستند که با توجه به تنوع بالایی که در طرح و رنگ داشته و نیز با توجه به سرعت نسبتا بالایی که در اجرا دارند مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته اند. مقایسه کفپوش وینیل و کفپوش لمینت، می تواند به انتخاب کفپوش برای فضای مورد نظر شما را راحتتر کرده و نتیجه ای بهتر را رقم بزند.
"شیدارک" در این مقاله کفپوش لمینت و کفپوشهای وینیلی را با یکدیگر مورد مقایسه قرار می دهد.
کفپوش وینیل(Vinyl Flooring): کفپوشی کاملا مصنوعی است که از پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته شده است و لایه هایی از رنگ و طرح چاپ شده نیز دارد. این کفپوش بصورت تایل، رول و تخته های پارکتی تولید می شود و کفپوشی منعطف است.
کفپوش لمینیت(Laminate Flooring): کفپوشی است با ساختاری لایه لایه از چوب. این کفپوش علاوه بر چوب، لایه های محافظ،لایه ملامینه،لایه پرینت شده طرحدار و ... هم دارد و بصورت تایل و تخته های پارکتی در دسترس است.
کفپوش وینیل ضخامتی بین 1/5 میلیمتر تا 5 میلیمتر دارد. و بصورت قابل توجهی نازکتر از کفپوش لمینت است.
ضخامت کفپوش لمینت بین 6 تا 12 میلیمتر است. این کفپوش با توجه به هسته چوبی ای که دارد همیشه ضخامت بیشتری دارد.
با توجه به اینکه کفپوش لمینت ضخامت بالاتری دارد و با توجه به هسته مرکزی چوبی این کفپوش، کفپوش لمینت کفپوشی راحت تر است و هنگام لمس کردن، حس بهتری را به پاها انتقال می دهد. در صورت استفاده از زیرلایه فوم در هنگام نصب این کفپوش، نرمی بیشتری را زیر پاها احساس خواهید کرد. همچنین باید یاداور شد که ،کفپوش لمینت نسبت به کفپوش وینیل کفپوشی گرم تر به حساب می آید.
اما کفپوش وینیل را اگر بصورت مستقیم روی کف بتنی یا کف سازه ای نصب کنند، کفپوشی سرد و سخت خواهد بود. و در صورت استفاده از کفپوشهای وینیل لاکچری (luxury vinyl) این کفپوش حس نرمی را به پاهای شما انتقال خواهد داد. ولی بصورت کلی، این کفپوش از کفپوش لمینت سخت تر است.
کفپوشهای لمینت در طرحهایی مانند چوب، سنگ و سرامیک ...........................................
ادامه مطلب
شیدارک در این مقاله شما را با کاشی و سرامیکهای ساختمانی (Ceramic Tile)، انواع آنها، اطلاعات عمومی و واژه های رایج این محصول ساختمانی آشنا می کند.
سرامیکهای ساختمانی به دلیل تنوع فراوان رنگی، ابعادی، ضخامتهای مختلف و خواصی که دارند به صورت چشمگیر در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. سرامیک ها در ضخامت های مختلف از 3 تا 25 میلیمتر و ابعاد کوچک از 10سانتیمتر تا سرامیکهای اسلب دیواری به ابعاد 3 متر هم تولید می شوند. به صورت کلی سرامیک ساختمانی فراورده ای است که با روشهای مختلف تولید شده و برای پوشش و تزئین سطوح کف، دیوار و همچنین سطوح داخلی و خارجی فضاهای مختلف ساختمانی و کف حوض ها و استخرها به کار برده می شود.
تعریف سرامیک براساس استاندارد آمریکایی ANSI: A137.1 : یک تایل و رویه سرامیکی، معمولا ضخامت خیلی کمتری نسبت به سطح سرامیک دارد و از رس و یا ترکیب رس و دیگر مواد سرامیکی که به آن بدنه Body سرامیک گفته می شود در حرارت بالا به گونه ای ساخته می شود که خواص فیزیکی و مشخصات مدنظر را دربر داشته باشد. سطح رویه سرامیک می تواند لعابدار Glazed و یا بدون لعاب باشد. واژه سرامیک به صورت عمومی ضخامت های کم (حداکثر تا 25 میلیمتر) را شامل می شود و سرامیکهای تولیدی با ضخامتهای بالاتر در گروه سازه ای تا محصول سطحی تقسیم بندی می شوند. همانند آجرها.
شیدارک از شما دعوت می کند برای آشنایی بیشتر با تاریخچه و مواد تشکیل دهنده سرامکیها، مقاله آشنایی با سرامیک را مطالعه نمائید.
یکی از انواع سرامیک ها، سرامیک ضد باکتری با خاصیت خودتمیز شوندگی است که در سطح رویه آنها از پوششهای فوتوکالیستی استفاده می شود که رایج ترین آنها پوشش نانو اکسید تیتانیوم می باشد.
سرامیک ضد اسید هم محصولی بدون لعاب و با جذب آب کمتر از 1.5 درصد بوده که در برابر اسیدها استحکام و مقاومت بالایی دارد.
دسته بندی سرامیک ها از جنبه های مختلف انجام می شود که در زیر به آنها اشاره می شود.
انواع سرامیک ها و کاشی های سرامیکیاسامی مختلفی برای سرامیک ها وجود دارد که شما هم با آنها مواجه شده اید. همانند کواری، پرسلانی، موزاییکها، سنگفرش، ایتالیایی، مونو کوتارا و ... که اسامی رایج آنها بشرح زیر توضیح داده می شود:
- تایل موزاییک سرامیکی Ceramic Mosaic Tile: این سرامیک ها ضخامت حدود 6 تا 10 میلیمتر دارند و مساحت سطح آنها عمدتا کمتر از 9 اینچ مربع بوده و ترکیب آن هم پرسلانی و یا رس طبیعی می تواند باشد.
- سرامیک کواری Quarry Tile: به صورت لعابدار و یا بدون لعاب بوده و با روش اکسترودی یا فشاری تولید می شود.
- سرامیک فشاری کف Pressed Floor Tile: این سرامیک همانطور که از نامش پیداست برای استفاده در کف بوده و البته برای دیوارها و کانترها هم استفاده می شود.
- سرامیک پرسلانی Porcelain Tile: عمده خاصیت این سرامیک ها جذب آب پایین آنها است که باید کمتر از 0.5% باشد و با دو روش اکتسرودی و فشاری تولید می شوند.
سرامیک لعابدار دیواری هم نوع دیگری از سرامیک ها می باشد.
براساس تعریف استاندارد ANSI مدل دیگری برای سرامیک وجود ندارد. اسامی دیگری که برای سرامیکها شنیده می شود زیرگروههایی از تعاریف گفته شده هستند، برای مثال واژه های زیر:
- پرسلان Porcelain: کاشی نفوذناپذیر، با جذب آب کمتر از 0.5% وزن سرامیک
- سرامیک شیشه ای Vitreous (زجاجی) و نیمه شیشه ای، و غیر شیشه ای: این سرامیک ها جذب آب بالاتر از 0.5% و تا 20% را شامل می شوند که سرامیک با جذب آب بالای 7% به نوعی غیر شیشه ای نامیده می شود.
همانطور که دیده می شود جذب اب پارامتر بسیار مهمی برای انتخاب نوع سرامیک و محل مصرف آن می باشد.
طبقه بندی سرامیک براساس روش تولیدسرامیک ها را براساس چگونگی تولید به حداقل 3 دسته تقسیم می شوند:
......................................
ادامه مطلب
شیشه لمینیت نسبت به شیشههای معمولی از ضریب ایمنی بیشتری برخوردار است. شیشه معمولی در اثرشکست به قطعات درشت و برنده خرد شده که میتوانند منجر به خسارات جانی و مالی عظیم گردد. شیشههای سکوریت در مقایسه با شیشههای معمولی وضعیت بهتری دارند. این شیشهها در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد میشوند که هیچ گونه خطر جانی ندارند اما به هر حال شیشه فرو میریزد. فلسفه پیدایش شیشههای لمینیت مرتفع نمودن این مشکل شیشه بود. در فرایند لمینیت میان دو یا چند لایه شیشه، میان لایههای پلیمری قرار گرفته و کل مجموعه تحت فشار وحرارت به صورت دائمی یکپارچه میگردند. مهمترین مشخصه شیشههای لمینیت الگوی شکست آنهاست. شیشهها در اثرضربه میشکنند اما تکههای شکسته به میان لایه چسبیده و شیشه یکپارچگی خود را حفظ مینماید.
سال ۱۹۰۳ توسط یک شیمیدان فرانسوی بنام "ادوارد بندیکناس" به صورت تصادفی اختراع شد، وی در هنگام کار در آزمایشگاه مشاهده کرد فلاسک شیشهای پوشش داده شده با نیترات سلولز(نوعی پلاستیک) بعد از شکست متلاشی نشده و قطعات شکسته شده به صورت پیوسته در کنار یکدیگرباقیماندند. شیمیدان فرانسوی از این مشاهده الهام گرفت و از آن جهت تهیه شیشه لمینت استفاده نمود. از این اختراع برای اولین بار در جنگ جهانی اول برای تهیه شیشه ماسک گاز استفاده شد و سپس در سال ۱۹۳۹ کمپانی فورد بکاربردن شیشه لمینت را درصنعت خودرو سازی آغاز کرد.
· شیشههای ضد گلوله، ضد سرقت، ایمن در برابر زلزله.
· بانکها، بیمارستانها، استخرها، نورگیرها.
· و بطور کلی در ایمنی و امنیت حائز اهمیت است.
· سلولهای فتوولتائیک
· کف شیشهای
· شیشههای عایق صوتی
· دربهای ورودی
· دکوراسیون داخلی
· پنجره ساختمانهای تجاری و مسکونی.
شیشههای لمینت، سه ویژه گی عایق حرارتی، کاهش آلودگی صوتی و امنیت را بهطور یکجا در بر دارند.
در اثر ضربه شدید به هیچ وجه نمیریزد و چسبیده به طلق باقی میماند. میزان صوت عبوری از شیشه را در هر محدوده فرکانسی تا میزان مشخصی کاهش میدهند. برخی از انواع آنها از عبور حدود ۹۹ درصد از اشعه مضر فرا بنفش (UV) نور خورشید جلوگیری میکنند. مانع از کاهش تدریجی رنگ پارچهها، فرشها و مبلمان توسط نور خورشید میشوند.
در ابتدا لمینیت کردن به وسیله رزین انجام میگرفت. اما به علت بروز مشکلاتی مانند جدا شدن لایههای شیشه از یکدیگر و زرد شدن شیشهها به مرور زمان، این شیوه لمینیت در اروپا و آمریکا منسوخ گردید. لمینیت کردن به وسیله طلق PVB مشکلات مرتبط به لمینیت رزینی را مرتفع نمود. اما به منظور بهبود بخشیدن به ویژگیهای شیشههای لمینیت تحقیقات بر روی میان لایهها صورت گرفت و منجر به پیدایش طلقهای 3D Elastic گردید. این نوع طلقها نسبت به PVB از قدرت چسبندگی بالاتری برخوردارند و مقاومت بیشتری در برابر گرما، سرما و رطوبت از خود نشان میدهند.
· قابلیت کشسانی بالا (کشسان بودن بالای طلق باعث میشود تا در اثر ضربات شدید به شیشه، طلق مقاومت نموده و پاره نشود.)
· شفافیت عالی
· قدرت چسبندگی فوق العاده
· محافظت در برابر UV
· مقاومت بالا در برابر باد
· مقاومت خوب در برابر حرارت
· ضد آب
· بادوام در محیط مرطوب
· عایق صوت.
این طلق با مواد گوناگون سازگار است به طوریکه به وسیله این طلق میتوان شیشهها را با موادی مانند پارچه و عکس لمینیت نمود که منجر به تولید شیشه در انواع طرحهای دلخواه با کاربری زینتی و دکوراتیو میگردد.
شیشه سکوریت
سکوریت کردن یک فرایند عملیات حرارتی است که بر روی شیشههای ساختمانی انجام میشود. این فرایند را میتوان بر روی شیشههای رنگی، رفلکتیو، چاپ شده یا لعاب خورده نیز انجام داد.
فرایند سکوریت کردن شیشه
· عملیات حرارتی: عملیات حرارتی از گرم کردن یکنواخت جام شیشه تا دمای نرمی شیشه (بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد) میباشد. شیشه گرم شده بوسیله دمیدن هوای سرد به هر دو سطح شیشه سریعاً سرد میگردد. در این فرایند شیشه را تا مرحله نرم شدن در بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده، سپس سریعاً به دو سمت شیشه هوای بسیار خنک وزیده میشود.
· در مرحله سرد سازی شیشه، لایههای بیرونی آن سریع تر از لایههای داخلی خنک میگردند که این امر موجب استحکام شیشه میگردد.
در خلال سرد شدن، سطوح شیشه سریع تر از مرکز آن سرد شده که موجب ایجاد تنشهای دائمی و در نتیجه استحکام شیشه میگردد.
کورههای حرارتی نیز به دو صورت کانوکشن و المنتال میباشند. کورههای المنتال کورههای هستند که گرما با المنت به شیشه القا میگردد. کورههای کانوکشن به نسبت گرانتر از المنتال بوده ولی به دلیل القای گرما به وسیله گرمای هوا ی درون کوره سکوریت یکدستتر و بهتری به دست خواهد آمد.
مزایای استفاده از شیشه سکوریت
در مقایسه با شیشه خام با ضخامتهای یکسان، شیشه سکوریت در مقابل شکستگی مقاومت بیشتری دارد، به صورتی که میتوان گفت مقاومت مکانیکی آن بیش از ۵ برابر میگردد. در صورت شکست شیشه، شیشه سکوریت به قطعات کوچک با لبههای صیقلی تبدیل میشود که قدرت برش ندارند. این امر خطر صدمه را کاهش میدهد.
موارد استفاده
شیشه سکوریت در جائیکه استحکام، مقاومت در مقابل حرارت و ایمنی مورد نظر باشد قابل استفاده میباشد. عموماً شیشه سکوریت در صنعت خودرو سازی برای مقابله از خورد شدن شیشه به قطعات بزرگ از شیشه سکوریت در سمتها و عقب خودرو استفاده میگردد.
در جلو از شیشه لمینیت استفاده میگردد چرا که در هنگام ضربه نمیشکند.
هنگامی که پارامترهایی نظیر مقاومت مکانیکی و ایمنی اهمیت قابل ملاحظه پیدا میکند، شیشه مقاومسازی شده (سکوریت) مورد استفاده قرار میگیرد. معمولترین مورد استفاده این شیشه بدین خاطر که پس از شکست، بصورت قطعات ریز در میآید در صنعت اتومبیل برای شیشههای جانبی و عقب مورد استفاده قرار میگیرد. (برای شیشه جلو در عوض از شیشه لمینیت که هنگام شکست جدا نمیشود استفاده میگردد(
در لوازم خانگی با استفاده از ماشین آلاتی همچون سی ان سیها و برشهای تمام اتومات – دستگاهای واترجت - دستگاهای تراش با قابلیت تنظیم هر نوع برداشت - دستگاهای چاپ تمام اتوماتیک – کورههایی از نوع کانوکشن – و غیره میتواند انواع شیشههای هودطرح دار با هر نوع برش اعم از پنل و بدنه– سینکهای شیشهای با طرحهای کار شده بر روی شیشه – اجاق گاز رومیزی و فر توکار و یخچال – شیشههای تزیینی را تولید نمود.
در ساختمانسازی شیشه سکوریت برای سازههای بدون قاب مانند در ورودی یا هر مکانی که احتمال صدمه زدن به انسان را داشته باشد قابل استفاده است.
از دیگر موارد میتوان به استفاده از شیشه سکوریت در ادارات اشاره کرد. اصولاً در ادارات به دلیل اینکه در سیستمهای مدرن ترجیح داده میشود که فضاها به یکدیگر دید داشته باشند، استفاده از شیشه رایج شده. اما نکته اینجاست که شیشه معمولی دارای خطرات بسیار زیادی است و در صورتی که آسیبی ببیند، خطر جانی زیادی دارد. اما شیشه سکوریت این خطر را تا حد زیادی رفع کرده و در صورت شکستن، به قطعات بسیار ریزی تبدیل میشود که خطر جانی ندارند.
خانه مربع - رتبه اول جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی ۱۳۹۷
این پروژه طراحی یک خانه ۳ واحدی در شهر اصفهان، خیابان هزار جریب می باشد. قرار گیری سایت طراحی در محدوده خیابان هزار جریب و سایت تاریخی باغ هزار جریب که با الگوی طراحی و نظم شبکه ای طراحی شده بود به عنوان بخشی از ساختار تاریخی اصفهان، ایده ی اصلی طراحی را طراحی را شکل داد. الگوی طراحی شبکه ای که با نظم شاخص و الفبایی مشخص به تکثیر و تولید مکان ها می پردازد و این نظم در از جز تاکل تکرار می شود و انسجام، پیوستگی و وحدت کلی را در شهر و ساختار تاریخی بوجود می آورد. در حقیقت برای پرداختن به معماری در یک شهر باید فرهنگ، تاریخ و شرایط اجتماعی آن را شناخت که این ابعاد شاکله ی و چارچوب اصلی ایده طراحی بنا را ایجاد می نماید و باعث می شود طرح با زمینه ی خود ادغام گردد و پیوستگی، تداوم، توالی و تسلسل فضایی را در بافت شهری بوجود می آورد تا طراحی جدید، ضرباهنگ و ریتم و الگوی غالب را در شهر ادامه دهد.
در طراحی حجم اصلی این پروژه هر مکعب یک واحد مسکونی می باشد و هندسه بنا با استفاده از نظم هندسی ساختار تاریخی اصفهان بر اساس مدول مربع طراحی شده است. فضا از واحدهای گوناگونی به وجود آمده که به مدول پایه و هندسه مربع قابل تفکیک است و این مدول با ترکیب، تجمیع و تغییر مقیاس فضاهای متنوعی را به وجود می آورد.که با تناسبات مشخص در فضا تکثیر شده اند. زیرا که در فلسفه طراحی ایرانی مربع گونه ای کامل، متعادل و هندسی ماندگار است و در ذاتش قابلیت ان را دارد که بارها و بارها با چیدمانی دیگر بازتولید شود بنابراین سعی شد تا از الگو های ثابت، نظام هندسی،تناسبات ساختار تاریخی و اصول طراحی این ساختار از جز تا کل بهره گرفت و تنها با استفاده از تغییر مقیاس، جلوآمدگی، کم کردن از حجم و سایه روشن ها با کمترین میزان ساختار شکنی و ناهماهنگی به تنوع در طرح برسیم. این وحدت با استفاده از ۳ اصل معماری ایرانی هندسه، وزن و روشنایی می باشد. بنابراین قاعده مندی ثابت و همسانی فرم ها از جز تاکل که نشان از یکسانی و تکرار نیست و حامل وحدتی پویا و بی نهایت است.
در انتخاب مصالح نیز بر اساس ضوابط شهری و شرایط اقلیمی آجر برای احجام اصلی انتخاب شد که بر حسب ابعاد و استاندارد به افزایش نظم و انتظام کار نیز کمک می نماید و برای پوشش قسمت های خالی بین احجام و اتصال آنها از مشبک های چوبی استفاده شد تا با استفاده از الگوی سنتی گره چینی و هندسه مشبک به کاهش نور مستقیم آفتاب کمک نماید. همچنین ایجاد محرمیت بنماید و هندسه ی مربعی و نظام شبکه ای را نیز تکرار کند. زیرا که ایجاز در تزیینات نیز از اصول اصلی معماری ایرانی است. این شبکه چوبی که در دو جهت عمودی و افقی در یکدیگر چفت می شوند با چیدمان منظم پیوستگی بین احجام را تشدید مینماید و با بازی هندسی نور و سایه بر روی سطوح داخلی جلوه ای بهتر به بنا می بخشد . این تار و پود درهم تنیده شده ی چوب بسان تور خیال انگیزی بر بنا کشیده شده و گرداگرد بنا دور می زند و اتصال احجام صلب و واحد ها را بگونه ای شفاف برقرار می سازد بنابراین انتخاب مصالح با توجه به عملکرد، فلسفه و معنای هریک از فرم هاصورت گرفته است و این همان هندسه ی ایرانی است. علاوه بر جنبه نمادین این نور در سیرکولاسیون حرکتی و هدایت مخاطب، استفاده در سقف و جداره ها با مدول مربع، نقش اساسی دارد. بن مایه های تزیینی داخلی نیز تجریدی و بر اساس هندسه ی کلی و ایده ی اصلی طراحی (الگوی شبکه ای) بناست. همچنین بر اساس تمهیدات اقلیمی نیز از مولفه های پایدار طراحی سنتی مانند الگوی بادگیر، بهارخواب ، گودال باغچه و حوض و گیاه استفاده شده است.
نام: خانه مربع
آدرس: اصفهان، خیابان هزار جریب، کوی امام جعفر صادق، کوچه ۷
معمار: آمنه بختیار
تاریخ: ۱۳۹۴- ۱۳۹۶
مساحت زمین: ۲۵۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۷۰۰ مترمربع
نوع: مسکونی
سازه: احمد بختیار
تاسیسات مکانیکی - الکتریکی: شرکت ال جی (گلد ایران)
مدیر اجرایی: احمد بختیار
گرافیک: آمنه بختیار
مصالح: آجر، چوب، شیشه
عکاس: فرشید نصرآبادی
کارفرما: حسنعلی نصرآبادی
جایزه: رتبه اول جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی ۱۳۹۷