شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

فلاورباکس سنگی

آشنایی با فلاورباکس سنگی

فلاورباکس های سنگی از باکس هایی هستند که کمتر در روف گاردن استفاده می شوند. با این وجود مقاومت بالا، نمای خاص و نقطه ثقل قوی فلاورباکس سنگی از مهمترین مزایای این محصولات است. به همین دلیل در این متن نکات مهمی برای نحوه کاربرد باکس های سنگی در روف گاردن، تراس و پاسیو معرفی می شود. تا بتوان انتخاب های بیشتری در طراحی روف گاردن با متریال سنگ داشت.

برای آشنایی با فلاورباکس می توانید مقاله های   "فلاورباکس چیست؟ " و "معرفی انواع فلاورباکس" را مطالعه نمایید.

فلاورباکس (اسپینگر)

سنگ های مناسب برای ساخت فلاور باکس

در ساخت فلاورباکس سنگی معمولا از انواع سنگ مرمر و تراورتن استفاده می شود. هر دو دسته این سنگ ها دارای تنوع مناسب رنگی هستند. با این وجود تفاوت هایی در ساختار و کیفیت کاربری آنها وجود دارد، که در ادامه شرح داده می شود. و با توجه به طرح، رنگ و محل کاربرد فلاورباکس از متریال سنگ به صورت هدفمند استفاده گردد.

سنگ تراورتن

ماده اصلی سازنده سنگ رسوبی تراورتن، کلسیت کریستال است. تراورتن یکی از پرکاربردترین انواع سنگ در ساختمان سازی است. که در طراحی های مدرن و کلاسیک به کار می رود. بافت متخلخل تراورتن قابلیت جذب آب بالایی دارد. به همین دلیل در فضاهایی با ریزش آب زیاد مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی مناسب نیست. با این وجود از گزینه های مناسب برای کاربرد در فضای خارجی، نما و محوطه می تواند باشد. تخلخل بافت در فلاورباکس می تواند از نظر نگهداری آب به گیاه کمک کند. اما برای خروج آب مازاد حتما نیاز به سوراخ زهکش مناسب خواهد بود.

بافت نرم و یکپارچه تراورتن قابلیت زیادی برای فرم دهی دارد. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه های تولید محصولات سنگی با تزئینات، جزئیات و فرم های خاص است.  وزن حجمی آن به طور مشخص کمتر از مرمر است. علاوه بر آنکه قیمت کمتری از مرمر نیز دارد. و خصوصا برای ساخت فلاورباکس سنگی مدرن، روستیک و طرح های کلاسیک فرانسوی و ایتالیایی بسیار مناسب است. ضمن آنکه تراورتن در رنگ های سفید، قرمز، گردویی، لیمویی، زرد، قهوه ای، خاکستری و سیاه وجود دارد.

سنگ مرمر

سنگ مرمر یکی از شناخته شده ترین انواع سنگ در کارهای ساختمانی است. کانی اصلی در سنگ آهکی دگرگون شده مرمر، کلسیت است؛ که در انواع رگه دار آن ناخالصی هایی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکاف، گرافیت و سایر مواد آهکی وجود دارد. بافت مرمر بسیار متراکم، یکدست و با جرم حجمی بالاتری از تراورتن است. به همین دلیل سختی و مقاومت بالایی در برابر ضربه، رطوبت، گرما و سرما دارد. با این وجود انواع رگه دار آن که طرفداران زیادی دارند از محل رگه می توانند تا حدی آسیب پذیر باشند.

تنوع رنگی در مرمر بسیار بالاست. که این تنوع با افزودن رنگ رگه ها و تنوع شکل و طرح آنها بیشتر نیز می شود. بعضی از معروفترین رنگ های مرمر عبارت است از: سفید، کرم، لیمویی، سبز، پرتقالی، صورتی، خاکستری و سیاه. مرمر به دلیل بافت سخت نیاز به مهارت بیشتری برای تولید فلاورباکس دارد. و در ساخت کارهایی با جزئیات ریز، کلاسیک و سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار آن سنگ مرمر قابلیت صیقل بالایی نیز دارد؛ که با وجود نیاز به نگهداری در برابر عوامل جوی، به دلیل نمای فوق العاده بسیار پر طرفدار است.

 

فلاورباکس سنگی، سنگ مرمر  

ویژگی های فلاورباکس سنگی

وزن فلاورباکس سنگی

فلاورباکس های سنگی مانند باکس های بتنی دارای بالاترین وزن بین انواع فلاورباکس هستند. به طور کلی سنگ دارای وزن حجمی بالایی است. و این وزن زیاد قابلیت جابجایی و استفاده از آن را در ارتفاع کاهش می دهد. اگرچه وزن زیاد می تواند مرکز ثقلی مناسبی برای باکس های بزرگ ایجاد کند. که در کشت گیاهان بلند و سنگین مانند درختان و درختچه ها بسیار مناسب است.

به طور کلی می توان گفت در انواع رایج روف گاردن شهری از باکس های سبک استفاده می شود. اما در روف گاردن های وسیع یا ساختمان های کلاسیک با در نظر گرفتن محاسبات وزنی می توان از محصولات سنگی نیز استفاده کرد.

مقاومت و طول عمر

متریال سنگ یکی از مقاوم ترین مواد در برابر آسیب های مختلف است. این آسیب ها می تواند به دو دسته آسیب های فیزیکی و اقلیمی تقسیم بندی شود. سنگ های یکپارچه به خصوص انواع بدون رگه مقاومت بالایی در برابر انواع ضربه دارند. به همین دلیل مانند باکس های بتنی یکی از بهترین گزینه ها برای فضاهای پر تردد هستند.

در خصوص شرایط اقلیمی، مقاومت سنگ ها به تغییرات دما، یخ زدگی و بارانهای اسیدی بسته به نوع سنگ متفاوت است. به طور مثال سنگ های آهکی مانند مرمر در تهران به شدت در معرض آسیب ناشی از باران های اسیدی هستند. و یا انواع سنگ های متخلخل در اقلیم های سرد دچار خردشدگی ناشی از یخ زدگی می شوند. در نتیجه قبل از کاربرد سنگ حتما نیاز به مشورت تخصصی در مورد معدن مادر و محل مصرف سنگ خواهد بود.

بر اساس مقاومت فیزیکی و مقاومت محیطی، طول عمر سنگ تعیین می شود. و عمر مفید فلاورباکس سنگی علاوه بر متریال آن، به محل مورد استفاده، کیفیت ساخت، نوع کاربری و حتی کیفیت نگهداری روف گاردن بستگی خواهد داشت.

 

طراحی فضای سبز (Espinger) 

تنوع شکل فلاورباکس

ساخت فلاورباکس های سنگی به روش تراش و کنده کاری روی سنگ انجام می شود. تنوع شکل در باکس های سنگی بسته به مهارت تولید کننده می تواند از اشکال هندسی ساده و منظم، تا باکس های نامتقارن، دارای تزئینات کلاسیک ریز و حتی انواع پیکره تراشی باشد. به همین دلیل می توان گفت فلاورباکس سنگی از نظر تنوع شکل محدودیت ندارد. و محدوده ی تنوع شکل آن به مهارت استادکار و دستگاههای مرکز تولیدی وابسته است.

تنوع طرح و رنگ

طرح و رنگ باکس های سنگی محدود به انواع سنگ تولیدی است. باجود اینکه سنگ نیز مانند سایر متریال ها قابلیت رنگ آمیزی دارد؛ اما زیبایی آن وابسته به بافت و رنگ طبیعی سنگ است. که بر اساس نوع پرداخت و صیقل می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل محدوده طیف رنگ های آن شامل رنگ های طبیعی سنگ خواهد بود.

فلاورباکس روف گاردن 

 

قیمت فلاورباکس سنگی

فلاورباکس های سنگی با توجه به نوع سنگ، کیفیت تراش و تعداد سفارش می توانند قیمت متفاوتی داشته باشند. ضمن آنکه با توجه به هزینه دستگاههای مکانیکی برای جابجایی آنها، هزینه حمل و نقل نیز باید


برای مطالعه ادامه مطلب در سایت اسپینگر می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.