شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

هزینه ساخت روف گاردن

 

چه عواملی در هزینه ساخت روف گاردن موثر است؟

 

روف گاردن یکی از پرطرفدارترین فضاها در ساختمان سازی جدید است. که با استفاده بهینه از فضاهای کم کاربرد ساختمان به صورت فضای سبز نیمه خصوصی، ارزش افزوده آن را بالا می برد. امکانی که در کلان شهرهای پر تراکم به راحتی در دسترس نیست. تجربه چندین ساله ساخت روف گاردن در تهران دانش فنی و اجرایی نسبتا قابل قبولی را در بین متخصصان ایجاد کرده است. اما مهمترین چالش برای قراردادن روف گاردن در برنامه فضایی محیط زندگی مردم، مدیریت بهینه هزینه ساخت روف گاردن است؛ و آگاهی نسبت به ارزش افزوده ای که این هزینه اولیه در بلند مدت ایجاد می کند.

 

روف گاردن یک فضای لاکچری است؟ یا یک فضای ضروری؟

ساخت روف گاردن در ایران ابتدا از مناطق یک و دو تهران شروع شد. در بعضی از ساختمان های لاکچری روف گاردن به عنوان گزینه ای خاص و حتی در دوره ای به عنوان یک فضای سبز خصوصی ویژه ساخته می شد. این شکل از کاربرد روف گاردن ذهنیتی لاکچری به این فضا داد؛ که هدف از ساخت آن صرفا بالابردن ارزش اقتصادی است. در حالیکه هدف اصلی از ساخت روف گاردن بهبود شرایط زیست محیطی و بالابردن کیفیت زندگی شهری در نظر گرفته می شود. به این ترتیب هزینه ساخت روف گاردن از هزینه های ضروری یا نیمه ضروری، تبدیل به هزینه ای اضافی و لاکچری شد.که به عنوان شکلی از هزینه اضافی با آن برخورد می شود.

با توضیحات داده شده، اگر روف گاردن به عنوان فضایی عملکردی و مهم بررسی شود؛ در طی فرآیند ساخت آن هزینه کردن برای بالا بردن کیفیت و عملکرد اهمیت بیشتری نسبت به ظاهر و نمای لاکچری خواهد داشت. و بیشترین هزینه ساخت روف گاردن به بخش های مهم آن که سازه ای، پایه ای و زیست محیطی است اختصاص پیدا می کند. سایر بخش ها نیز با هزینه ای متناسب و معقول برنامه ریزی و اجرا می شوند.

 

عوامل موثر بر هزینه ساخت روف گاردن

هزینه ساخت روف گاردن با توجه به متراژ، منطقه، اقلیم، طراحی، متریال معماری، روش های اجرا، تجهیزات فنی، مبلمان و پوشش گیاهی می تواند بسیار متفاوت باشد. این تفاوت به کمیت، کیفیت و روش ساخت روف گاردن مربوط می شود. در نظر داشته باشید که فضایی با اندازه چهارمترمربع که با گلدان و مبلمان ساده طراحی شده است، همانند یک پارک عظیم دوهزار متری اجرا شده در بام، روف گاردن نامیده می شود. متریال، روش اجرا و متراژ این دو طرح بسیار متفاوت هستند. بنابراین واحد هزینه کرد در آنها قابل مقایسه با یکدیگر نیست. اما هر کدام از این طرح ها محدوده هزینه ای مابین یک حداقل و حداکثر دارند؛

با وجود اینکه برای تیپ های رایج ساخت روف گاردن مانند اجرای گسترده و ثابت و یا اجرای پرتابل و پیش ساخته هزینه ای بر اساس متراژ اعلام می شود. شاید بهتر باشد در ابتدا طرحی متناسب با خواسته کارفرما، بودجه اولیه و ایده های طراح تهیه شود. و سپس حداقل و حداکثر هزینه لازم برای اجرای آن طرح اعلام گرذد. با این روش مدیریت بهینه هزینه امکان پذیرتر خواهد بود.

 

آیتم های فرآیند طراحی و  ساخت روف گاردن

ساخت روف گاردن با روش های مختلفی امکان پذیر است. جدا از تنوع قیمت متریال، نوع سازه و روش اجرا نیز در تعیین هزینه ساخت روف گاردن موثر است. در اینجا برای بررسی هزینه ساخت، یک نوع پایه از روف گاردن به عنوان نمونه معرفی شده است. این نوع از روف گاردن دارای تمامی مراحل از کف سازی تا کشت گیاهان است. هر یک از این مراحل در هزینه ساخت روف گاردن اثر زیادی دارند، که عبارتند از:

  • طراحی (فاز صفر، یک و دو)

  • ایزولاسیون و زیرسازی

  • تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

  • کف سازی، دیوار چینی، باکس کشت و دیگر عناصر معماری

  • مبلمان ( فلاورباکس، گلدان، محل نشیمن، آب نما، آتشگاه، باربیکیو، بار یا آشپزخانه، آلاچیق، سایه بان، نورپردازی و غیره)

  • خاک

  • گیاه

  • سیستم آبیاری

هزینه طراحی در ساخت روف گاردن

یکی از مهمترین نکاتی که معمولا در هزینه ساخت روف گاردن ندیده گرفته می شود، هزینه طراحی آن است. طراحی یک بخش اساسی و پایه ای از روف گاردن است. و مانند هر طرح دیگری نیاز به تخصص و مهارت دارد. همانطور که بنای مناسب تنها با بهترین متریال ها ساخته نمی شود و پیش از آن نیاز به طرحی خوب دارد؛ طراحی منظر و فضای سبز کاری میان رشته ای است. مهندسین فضای سبز، طراحی محیط و معماران منظر به صورت..................

برای مطالعه ادامه مطلب در سایت اسپینگر می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

www.espinger.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.