شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

شیدارک - سایت تخصصی کفپوش

حسین شیخ زین الدین

حسین شیخ زین الدین متولد ۱۳۲۰ تهران است. او دانش آموخته کارشناسى ارشد رشته معمارى دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران است که آغاز فعالیت حرفه اى‌اش به عنوان مهندس مشاور، از سال ۱۳۵۳ بوده است.

مدیرعامل یکى از دفاتر مهندسان مشاور، نامزد انتخاب شصت چهره برگزیده درشصت سال از سوى کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۹، دریافت نشان معمارى ایران (استاد پیرنیا)در همین سال،طراحى و مدیریت در طرح هاى گوناگون، ادارى، دولتى، عمومى، دانشگاهى، سفارتخانه‌ها، بهسازى و مرمت بناهاى تاریخى و مجموعه هاى صنعتى در سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۵،عضویت در شوراى مشورتى شهر تهران در معاونت فنى و عمرانى شهردارىدر سال ۱۳۷۱، عضویت در شوراى آموزشى گروه معمارى در دانشگاه آزاد واحد تهران از سال ۱۳۷۱، عضویت در شوراى طرح نوسازى اطراف فلکه حرم امام رضا (ع)در سال ۱۳۷۲، عضویت در شوراى تخصصى بافت هاى شهرى، وزارت مسکن وشهرسازى از سال ۱۳۷۶، عضویت در شوراى تخصصى شهر تهران در سال ۱۳۷۸، عضویت در شوراى راهبرى طرح ها در وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۸، عضویت در گروه معمارى و شهرسازى مرکز بین المللى گفت وگوى تمدن‌ها در سال ۱۳۷۹ از جمله فعالیت‌های این معمار محسوب می‌شوند.

شیخ زین الدین در سال 1348 در رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده و از دوران دانشجویی به کار حرفه‌ای و مطالعات جنبی مشغول بوده است. از سال 1353 به کار مهندسی مشاور پرداخته است و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، در دوره بعد از انقلاب فرهنگی در دانشکده‌های معماری تدریس می‌کند.

این هنرمند معمار بر این عقیده است که"بخش هایی از هنر، مانند معماری که تنها در خلاقیت صرف خلاصه نمی‌شود و آثار آن بی واسطه در شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع مؤثر می‌افتد، درواقع تأثیر مستقیم خلاقیت در گذران امور جامعه به حساب می‌آیند.صاحبان این نوع هنرها خود شخصیتی دارند که باید آن را همچون دیگر هنرمندان درسایه خلاقیت‌ها و حساسیت‌هاشان کسب کنند.بروز و ظهور این شخصیت، اما باید با قواعد شناخته شده و مرسوم جوامع صورت بگیرد. بنابراین معماران در واقع دو لایه شخصیتی دارند؛ لایه خلاق و لایه مدیر.

در دنیای امروز پایه شخصیت معمار لایه خلاق اوست".

ساختمان سفارتخانه جمهورى اسلامى ایران در ژاپن یکی از مهمترین آثار مهندس شیخ زین الدین به شمار می‌رود.

انواع شیشه ها

انواع شیشه ها

شیشه محصولی صنعتی است که به دلیل استفاده های مختلف، در طیف ها و انواع گوناگونی تولید می شود. شیشه ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند با ویژگی ها و مشخصات فنی و ظاهری مختلفی تولید می شوند.در این مقاله نگاهی هرچند مختصر به انواع شیشه هایی که بیشترین استفاده را در صنعت ساختمان دارند خواهیم داشت.

قبل از بررسی انواع شیشه ها لازم است نکته ای را در خصوص روشهای تولید انواع شیشه یادآور شویم. تنوع در شیشه ها می تواند به تنوع در فرآیند تولید و یا به انواع فرآیندهای (Process) و پرداخت شیشه ها مربوط باشد. بدین معنی که برخی از ویژگی های شیشه مانند رنگ شیشه، میزان سبز بودن شیشه و ...حاصل تنوع در روشهای تولید و یا مشخصات فنی در زمان تولید شیشه هستند، ولی برخی دیگر از مشخصات شیشه مانند سکوریت بودن، آیینه ای بودن و ... به فرآیندهایی بستگی دارند که پس از تولید شیشه و در طی پرداخت و (Process) شیشه ها قابلیت انجام دارند.

1- شیشه تخت

انواع شیشه ها

شیشه تخت (شیشه معمولی) اولین محصول حاصل از تولید شیشه می باشد. امروزه اکثر کارخانه ها، شیشه را به روش شناور (Float) یا شیشه فلوت تولید می کنند. در این روش (تولید به روش شناور یا فلوت) شیشه ها با ضخامت یکسان تولید شده و پس از برش کاری در کارخانه قابلیت استفاده یا پرداخت برای تولید سایر محصولات را دارند. شیشه های معمولی در هنگام شکستن با قطعات بزرگ با لبه های تیز تبدیل می شوند.

شیشه های تخت می توانند با توجه به ترکیبات مواد اولیه، رنگی یا کاملا شفاف باشند و میزان شفافیت و یا میزان سبز بودن شیشه ها نیز قابل کنترل است.شیشه های تخت قابل تبدیل به آینه، شیشه های سکوریت، شیشه های لمینت، شیشه های خم و سایر انواع شیشه ها هستند.

2- شیشه های رنگی

انواع شیشه ها

انواع شیشه ها

شیشه های رنگی گرچه امروز کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. شیشه های رنگی در واقع همان شیشه های تخت معمولی هستند با این تفاوت که در حین فرآیند تولید شیشه ، مقداری از اکسید فلزات را برای دستیابی به رنگ مورد نظر به ترکیب مواد اولیه شیشه اضافه می کنند تا شیشه رنگ با رنگ مورد نظر بدست آید.تفاوت شیشه های رنگی با شیشه های رنگ شده در این است که در شیشه های رنگی، تمام ساختار شیشه، کاملا رنگی است و رنگ صرفا پوششی سطحی روی شیشه نیست. شیشه های رنگی بسیار زیبا هستند و در کاهش میزان اشعه ماوراء بنفش(اشعه uv) نقشی موثر دارند.

3- شیشه های طرح دار (شیشه های مشجر)

انواع شیشه ها

شیشه های طرح دار که در بازار ایران از آنها با نام شیشه های مشجر یاد می شود، بوسیله عبور دادن شیشه های تخت (شیشه های معمولی) گرم شده از زیر غلتک های طرحدار تولید می شوند. این شیشه ها، هم بصورت مات و هم بصورت شیشه های مشجر رنگی در دسترس هستند و استفاده از آنها یا صرفا جنبه تزئینی دارد و یا برای مسدود کردن دید بصری فضا در عین تامین روشنایی یک فضا می باشد.

4- آیینه

یکی از مهمترین و قدیمی ترین انواع شیشه ها، آیینه است.آیینه حاصل اضافه کردن چند لایه بسیار نازک و ظریف به پشت شیشه است که سبب می شود، شیشه قابلیت انعکاس و بازنمایی بالایی داشته باشد. این لایه ها می توانند ترکیبی از فلزاتی مانند جیوه،نقره، کروم، مس و ... باشند. احتمالا شما هم گاهی به پشت آیینه های قدیمی نگاه کرده اید و رنگ نارنجی اکسید جیوه را پشت آیینه دیده اید.

5- شیشه سکوریت

یکی از انواع شیشه هاست که حاصل فرآوری شیشه تخت پس از تولید می باشد. شیشه های سکوریت را بوسیله گرم کردن و سپس سرد کردن ناگهانی شیشه های معمولی تولید می کنند.این امر سبب افزایش سختی شیشه ها شده و عملکرد آنها را بهبود می بخشد. شیشه های سکوریت در هنگام شکستن ......................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

استانداردهای موزاییک بتنی، ویژگی ها و آزمایشها


همانگونه که در مقاله آشنایی با موزاییک بتنی (سیمانی)، اشاره شد این محصول کاربرد گسترده ای بعنوان کفپوش فضاهای مختلف ساختمانها دارد.شیدارک در این مقاله شما را با استانداردهای موزاییک بتنی و آزمایشهای کنترل کیفی این محصول آشنا می کند.
موزاییک های بتنی با توجه به استفاده در فضای داخلی و خارجی استانداردهای جداگانه ای دارند.

استاندارد مرجع موزاییک بتنیاستاندارد بین المللی برای موزاییک بتنی (سیمانی) مورد مصرف در فضاهای داخلی و بیرونی به شماره DIN EN 13748-1,2 می باشد که استاندارد ملی ایران استاندارد شماره INSO 755-1,2 براساس آن تدوین شده است.
مشخصات و پارامترهای زیر در انتخاب موزاییک بتنی مهم هستند:
- ویژگی های ظاهری، ابعاد و شکل
- مقاومت شکست و مقدار بار شکست
- مقاومت سایشی
- مقاومت در برابر سر خوردن
- جذب آب
- مقاومت در برابر هوازدگی (این پارامتر برای موزاییک بتنی فضای بیرونی کاربرد دارد)

آزمایشهای موزاییک سیمانی فضای داخلیمواد اولیهبرای تولید موزاییک سیمانی باید از مواد اولیه یکنواخت و مناسب استفاده شود و سیمانهای مصرفی نیز باید مطابق با استانداردهای ملی ایران باشد. همچنین آب و افزودنی های شیمیایی باید طبق استانداردهای ملی ایران باشند.
استانداردهای مرجع بشرح زیر هستند:
- استاندارد ملی ایران به شماره 302 سال 1381 برای سنگدانه ها
- استاندارد ملی ایران به شماره 14748 سال 1390 برای آب اختلاط بتن
- استاندارد ملی ایران به شماره 2930 سال 1383 برای بتن، مواد افزودنی شیمیایی

محصول نهاییکنترل کیفیت موزاییک بتنی تولید شده طبق موارد زیر انجام می شود:

استاندارد و الزامات ابعادی و ظاهریانجام آزمایش ها باید روی موزاییک هایی باشد که سن آنها بیشتر از 28 روز باشد.
برای موزاییک بتنی دولایه، ضخامت لایه رویی کفپوش موزاییک بتنی باید حداقل 8 میلیمتر باشد. این الزام برای موزاییک بتن تک لایه کاربرد ندارد. اگر سطح موزاییک بتنی دارای برآمدگی، شیار و ... باشد، ضخامت نمای رویی از پایین ترین قسمت شیاردار در نظر گرفته می شود که باید حداقل 2 میلیمتر باشد. این آزمون با استفاده از کولیس و خط کش با دقت 5/0 میلیمتر و در 3 نقطه برای هر بعد باید انجام شود.
رواداری ابعادی موزاییک های بتنی بشرح زیر است:
- طول و عرض قطعه: 3/0 % ±
- ضخامت قطعه: 2± میلیمتر برای ضخامت کمتر از 40 میلیمتر و 3± برای ضخامت های بالای 40 میلیمتر
- تفاوت بین هر دو ضخامت اندازه گیری شده برای یک موزاییک باید کمتر از 3 میلیتر باشد.
- مسطح بودن لایه نما: انحراف از سطح لایه رویی موزاییک نباید از 3/0 % ± طول قطر بیشتر شود. این مورد برای موزاییک های مسطح می باشد و برای موزاییک برجسته کاربرد ندارد.
- در شرایط طبیعی، روی سطح موزاییک نباید برآمدگی، تورفتگی؛ پوسته پوسته شدن و یا ترک خوردگی داشته باشد که از فاصله 2 متری دیده شود. رنگ موزاییک برای هر سفارش باید یکنواخت باشد.

مشخصات مکانیکی- مقاومت شکست: میانگین مقاومت شکست نمونه ها باید بیشتر از 5 مگاپاسکال و مقاومت هیچ نمونه ای هم نباید کمتر از 4 مگاپاسکال باشد.
- بار شکست: برای موزاییک بتنی با سطح کمتر از 1100 سانتیمتر مربع نباید کمتر از 5/2 کیلونیوتن باشد. برای سطوح بزرگتر، این عدد نباید کمتر از 3 کیلونیوتن باشد.
آزمایش مقاومت شکست توسط دستگاههای اعمال بار در مرکز موزاییک با دوتکیه گاه می تواند انجام شود. که اصول انجام آزمایش طبق شکل زیر است. فاصله تکیه گاهها باید حداقل برابر عرض نمونه (و دو سوم طول نمونه ) و قطر غلتک های  نشان داده شده هم باید 20 میلیمتر باشد.

موزاییک بتنی شیدارک

- مقاومت سایش: این آزمایش به روشهای چرخ پهن و بوهم انجام می شود. برای آزمایش چرخ پهن، طول سایش هیچ نمونه ای نباید از 25 میلیمتر بیشتر شود. در آزمایش بوهم نیز نتیجه آزمون نباید از 30cm3/50cm2 تجاوز کند.
دستگاه چرخ پهن: این آزمون با ساییدن نمای بالایی موزاییک به کمک ماده ساینده آلومینا ذوب شده (Al2O3) با اندازه دانه 80 طبق استاندارد انجام می شود. نمونه دستگاه سایش در شکل زیر نشان داده شده است:

موزاییک بتنی شیدارک

آزمون بوهم: در این روش ورقه های مربعی یا مکعبی از نمونه روی دیسک ساینده بوهم قرار می گیرند و در مسیر آن ماده ساینده ریخته می شود. دیسک می چرخد و نمونه در برابر بار سایش 294 نیوتنی برای تعداد چرخه مشخص قرار می گیرد. میزان سایش توسط کاهش ضخامت نمونه یا کاهش حجم نمونه تعیین می شود. در این روش ماده ساینده استاندارد، اکسید آلومینیوم مصنوعی می باشد.

- مقاومت در برابر لغزش: موزاییک های سیمانی داخلی اگر سطح رویه آنها ساب نخورده و یا پرداخت نشده باشند، مقاومت رضایت بخشی در برابر سر خوردن دارند.
- جذب آب: جذب آب موزاییک بتنی نباید بیشتر از 8% وزنی نمونه باشد. جذب آب سطحی موزاییک نیز نباید بیشتر از 4/0 گرم بر سانتیمترمربع باشد.
از دستگاه آونگی استاندارد برای انجام آزمایش مقاومت در برابر سر خوردن استفاده می شود. که شکل آن در زیر نشان داده شده است.

موزاییک بتنی شیدارک

دستگاههای نشان داده شده انجام آزمایش در تصاویر جهت آشنایی شما.............................


برای مطالعه ادامه کلیک کنید

 کلیک کنید

استانداردهای کف کاذب، مشخصات و الزامات آن


پیرو مقاله آشنایی با کف کاذب در این مقاله به استانداردهای کف کاذب پرداخته می شود.

همانگونه  که در مقاله آشنایی با کف کاذب بیان گردید براساس نوع فضا و  کاربرد، کف کاذب به دو حالت معماری و تاسیساتی دسته بندی می شود که با توجه به تفاوتهای عمده آنها با یکدیگر به صورت جداگانه به استانداردها و الزامات مربوط به هر گروه خواهیم پرداخت.

کف کاذب معماری:

کف کاذب شیدارک

در خصوص کف کاذب معماری از آنجا که مصالح پانل رویه آن می تواند بسیار متنوع باشد مانند چوب، سنگ، رویه بتنی پیش ساخته و ... طبیعتااستانداردهای آن باتوجه به نوع مصالح مصرفی متفاوت می باشد که جداگانه به آنها پرداخته می شود (به بخش های دیگر کفپوش در سایت مراجعه شود). اما در این جا تمرکز روی مشخصات فنی و الزامات پدستال نگهدارنده مصالح رویه خواهد بود. هماهنگونه که در مقاله قبلی اشاره شد این گونه پدستالها عمدتا از جنس پلاستیک فشرده (HDPP) می باشند.

برای پدستالهای پلاستیکی یکی از مهم ترین فاکتورها قابلیت باربری آنها می باشد که باید جوابگوی بار طراحی شده باشد. در کنار باربری پدستالها به صورت کلی مشخصات فنی زیر برای آنها باید توسط تامین کنندگان ارائه شود (اعداد داخل پرانتز مشخصات عمومی طیف وسیعی از پدستالهای تولید شده توسط کمپانی های معتبر دنیا می باشد):

  • جنس متریال (پلی پروپیلن)
  • رنگ (مشکی)
  • محدوده قابلیت تنظیم ارتفاع (از 5 تا 120 سانتیمتر)
  • ابعاد: قطر سر (15 سانتیمتر) – قطر نشیمن (20 سانتیمتر)
  • مقاومت فشاری (حدود 800 کیلوگرم)
  • قابلیت تنظیم شیب (از 1 تا 5 درصد)
  • مقاومت محیطی (مقاوم در برابر جلبک، مواد قیری، اسید و بازها)
  • محدوده دمایی دوره بهره برداری (20- تا 120 درجه سانتیگراد)

و همچنین استانداردهای زیر الزامات عمومی پدستال های پلاستیکی می باشد:

StandardTestنام آزمایش 
ASTM D695Compressive Strengthمقاومت فشاری1
ASTM D638Tensile Strengthمقاومت کششی2
ASTM D790Flexural Modulusمدول خمشی3
ASTM D790Flexural Strengthمقاومت خمشی4
ASTM D1525Softening Pointتحمل دمایی5
Relevant ASTM -Freeze Thawچرخه ذوب-یخبندان6
ASTM D1929Flash Point نقطه اشتعال7
HDPP - PPMaterialجنس پدستال8

HDPP = High Density Polypropylene

Resistance to oils, acids, alkalis, bitumen, mold and algae

 

 

کف کاذب تاسیساتی:

کف کاذب شیدارک

همانگونه که در مقاله آشنایی با کف کاذب اشاره شد این گروه از کف کاذب ها عمدتا در اتاقهای برق و به صورت ویژه در اتاقهای مرکز داده Data Center، کنترل، شبکه و تلفن و ... استفاده می شود.

استاندارد اروپایی شماره DIN EN 12825 که برای سیستم کف کاذب تدوین شده است، فرایند تست پانل ها و پدستالهای کف کاذب را تشریح می کند که براساس آن حداکثر باربری و کلاس طبقه بندی سیستم کف کاذب مشخص می گردد.

جهت اطلاع لازم به ذکر است که پیش از این نیز استاندارد MOB (Method of Building Standard) توسط آژانس PSA (Property Services Agency) برای کف کاذب ها در سال 1982 تدوین شده بود که یک استاندارد قدیمی برای سیستم کف کاذب در انگلستان بوده و است و امروزه استاندارد DIN EN 12825 به صورت چشمگیری در دنیا جایگزین آن شده است.

پارامترهای مهم سیستم کف کاذب تاسیساتی که باید توسط تامین کنندگان ارائه گردد بشرح زیر می باشند:

  • ضخامت پانل رویه
  • وزن واحد سطح سیستم کف کاذب
  • ابعاد پانل های رویه (و فواصل پایه های اتصال به .............................

سنترال پارک نیویورک

سنترال پارک نیویورک

10 دانستنی جالب در مورد سنترال پارک

همه‌ی ما کمابیش با سنترال پارک آشنایی داریم، همان مستطیل سبز رنگی که در دل آسمانخراش‌های نیویورک جا خوش کرده است. این بار با مروری بر دیدنی‌های این پارک تماشایی همراه شما خواهیم بود.

 سنترال پارک، محوطه‌ی سبز وسیعی است که در بخش مرکزی منهتن و در قلب شهر نیویورک واقع شده است. این پارک شهری در سال 1873 افتتاح شد. در آن زمان مساحت این پارک، 778 جریب معادل 315 هکتار بود، اما در سال‌های بعد این میزان دستخوش تغییر شده و پارک وسعت بیشتری یافت، به طوری که اکنون 843 جریب (341 هکتار)، وسعت دارد.

سنترال پارک

در 1858 فردریک لاو اُلمستد (Frederick law Olmsted) و همکارش کالورت واکس (Calvert Vaux)، برنده‌ی یک مسابقه طراحی فضای سبز شده و به دنبال آن مسئولیت طراحی و اجرای این محوطه‌ی سبز عظیم را بر عهده گرفتند. عملیات احداث پارک کمی بعد و در همان سال آغاز شد. حتی جنگ داخلی آمریکا نیز خللی در ساخت آن ایجاد نکرده و سرانجام درسال 1873 این عملیات به اتمام رسیده و سنترال پارک پا به عرصه‌ی وجود نهاد.

سنترال پارک

هزینه‌ی نگهداری و حراست از این پارک سالانه 37.5 میلیون دلار است که 83.5% آن توسط کمیسیون سنترال پارک (Consevancy Central Park)، تأمین می‌گردد. سنترال پارک را می‌توان یکی از پربازدیدترین پارک‌های ایالات متحده و یکی از معروف‌ترین پارک‌های جهان به شمار آورد.

سنترال پارک نیویورک

 البته این پارک نیز همانند دیگر فضاهای سبز شهری با موانع و چالش‌های متعددی روبرو بوده است. در طول قرن بیستم با تغییر سبک زندگی مردم و ورود هر چه بیشتر ماشین به زندگی روزمره، نیاز به فضای سبز برای گردش، برگزاری پیک نیک و حتی قدم زدن کرد بیشتری یافت، به ویژه آنکه ماشین‌ها آلودگی زیادی به بار می‌آوردند. به هر روی در دل یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان، فرصتی برای شهروندان فراهم آمده تا از وقت گذرانی در طبیعت بهره‌مند شده و تمدد اعصاب کنند.  این بار به سراغ سنترال پارک آمده و دیدنی‌های آن را همراه با شما مرور خواهیم کرد.

سنترال پارک نیویورک

قایق سواری 

 این فعالیت مفرح همیشه پرطرفدار بوده است. بازدیدکنندگان می‌توانند قایقی اجاره کرده یا از سواری با گوندولا لذت ببرند. این راهی رمانتیک و جالب برای گشت و گذار در پارک و لذت بردن از چشم انداز تماشایی آن است. ضمن آنکه در این سفر دریایی می‌توان از باوبریج (Bow Bridge)، که دومین پل فلزی قدیمی در آمریکا است، نیز دیدن کرد، همچنین گشتی روی دریاچه واقع در پارک زده و در ماجراجویی‌ حواصیل‌، قو و دیگر مرغان ماهی‌خوار حاضر در پارک شرکت کرد.

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

مرغزاری گسترده

این گستره‌ی وسیع سبز رنگ که در گوشه‌ای از سنترال پارک قرار گرفته، 55 هکتار وسعت داشته و از این نظر در جهان بی‌نظیر است. فیلم‌های متعددی در این منطقه فیلمبرداری شده‌اند، همچنین بنا به عادت خاص نیویورکی‌ها، که عاشق برگزاری پیک نیک هستند، عده‌ی زیادی در این چمنزار تماشایی جمع شده، و با دوستان و اقوام به تفریح و بازی مشغول هستند. در این میان گروهی نیز تنها گوشه‌ای دراز کشیده و حین استراحت و لذت بردن از طبیعت، به کتاب خواندن نیز می‌پردازند. این محوطه از اواسط آوریل تا اواسط نوامبر جمعیت زیادی به خود می‌بیند.

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک

دیدنی‌های سنترال پارک نیویورک